FODMAP – dietcoaching.

Od dłuższego czasu zafascynowana jestem organizmem „od środka”, a bardziej tym jak przyswajany (bądź nie) pokarm wpływa na ciało,  wygląd, samopoczucie, wyniki treningowe, etc. Temat KOBYŁA, a co gorsze, zanim przyswoję coć nowego, to naukowcy podają kolejne zmiany/ nowości i regulacje.

Z jednej strony fajnie, bo dzięki temu rozwijam/y swoją wiedzę i życie, a z  drugiej strony STRACH POMYŚLEĆ ILE JEST OSÓB, KTORE PRZEZ ZABIEGANIE NIE MA CZASU I NIE WIE  CO Z CZYM POLEPIĆ, ŻEBY ŻYŁO SIĘ  ŁATWIEJ 🙂

Do rzeczy.

11 na 10  trafiających do mnie osób chce wyglądać lepiej, młodziej. Atrakcyjność ma jedno z wyższych szczebli na drabinie potrzeb, potem idą zdrowie/ sprawność i na końcu cała reszta. Szczerze? Wcale mnie to nie dziwi bo JESTEM JEDNĄ Z WAS I SAMA CHCIAŁABYM OSZUKAĆ CZAS ;-). Nie będę się rozwodzić na temat diet cud, somatotypów, nie będę narzucała treningów, wybierała za Was najlepszego sposobu na zdrowie, bo Wasza w tym głowa, żeby dopasować szereg zabiegów, które akceptujecie, rozumiecie i chcecie wykonać. Moim zadaniem jest podać Wam możliwie najrzetelniejsze sposoby (ze sprawdzonych źródeł), wyszperać ciekawostki i nauczyć się na szkoleniach tego, co poprawi jakość życia. Osobom, które mi ufają dziękuję, a tym, które upatrują w mojej  pracy „pozerstwa lub lansu” sugeruję zablokować mojego użytkownika 😉 LANS ZAKOPAŁAM W WIEKU 29 LAT I PO PIERWSZYM ULTRAMARATONIE – TYLE W TYM TEMACIE.

Ostatnio wyczytałam ciekawą rzecz na temat kłopotu z wydętym brzuchem. Nie chodzi tutaj o pogłębioną lordozę ani o inne wady postawy.

„Dieta” FODMAP to taki rodzaj żywienia, w którym zawarta jest ilość pokarmów o małej zawartości fermentujących oligo-, di- i monosacharydów oraz polioli (fermentable oligosaccharides,disaccharides, monosaccharides and polyols – FODMAP). Jest to dieta zalecana osobom, które cierpią na zespół jelita drażliwego, któremu towarzyszą bóle brzucha, biegunki, zaparcia oraz wzdęcia. Wiele osób przechodzi wówczas na lekkostrawną dietę i niestety popełnia mnóstwo błędów żywieniowych nie wiedząc, że należy wykluczyć z diety produkty, które mają wysoki współczynnik FODMAP – chodzi o osoby, które mają problem „wielkiego brzucha”. Wzdęcia pojawiają się niezależnie od pory dnia czy nocy. W zasadzie utrzymują się przez całą dobę nawet po przejściu dwudniowej głodówki. Dzieje się tak dlatego, że stan fermentacji w ich jelitach ma charakter przewlekły. Należy wówczas przejść na rygorystyczną dietę, która powinna potrwać od 4 do 6 tygodni. Na pewno osoby dotknięte tym schorzeniem będą zaskoczone jakie produkty mają wysoki współczynnik FODMAP, a jakie niski. W grupie produktów zakazanych znajduje się nawet rumianek czy koper włoski, który jest wręcz nadużywany przez osoby, które chcą się pozbyć wzdęć.

PRODUKTY O WYSOKIM WSPÓŁCZYNNIKU FODMAP (zakazane):

  • chleb pszenny, bułki białe, chleb tostowy, biszkopty, makarony pszenne
  • ser żółty, feta, pleśniowy, mleko, twaróg, mascarpone, ricotta, bita śmietana, lody, śmietana
  • wędzone i surowe tłuste mięso, wędliny, salami oraz ryby
  • smażone i marynowane warzywa
  • warzywa: kapustne, strączkowe, cebula, czosnek, por, fasola, rzodkiewka, kalafior, brokuły, szparagi, karczochy, szalotka, buraki, seler, kukurydza, grzyby, awokado, koper włoski
  • marynowane i suszone owoce
  • owoce: śliwki, czereśnie, wiśnie, jabłka, gruszki, mango, nektarynki, arbuz, liczi
  • przyprawy ostre: ocet, chilli, pieprz, musztarda, curry
  • inne: gumy do żucia, cukierki, słodycze, syrop z agawy, mleko kokosowe, mleko sojowe, pistacje, orzechy nerkowca, pesto.

PRODUKTY DOZWOLONE O NISKIM WSPÓŁCZYNNIKU FODMAP:

  • pieczywo typu graham, drobne kasze, płatki zbożowe, ryż
  • jogurt, kefir, maślanka bez laktozy
  • chude mięso i ryby gotowane lub pieczone
  • tofu i jajka, kozi ser
  • oleje roślinne
  • warzywa gotowane, pieczone lub duszone: ogórek, pomidor, bakłażan, ziemniaki, papryka, cukinia, imbir, marchewka, szpinak, pasternak
  • banany, borówki, grejpfrut, cytryna, limonka, pomarańcze, truskawki, maliny, rabarbar (najlepiej pieczone lub gotowane)
  • inne: świeże zioła, koperek, bazylia, syrop klonowy, sos sojowy, sos ostrygowy.
* informacje zaczerpnęłam między innymi z bloga http://mamalyga.org/fodmap-co-to-jest/#more-3607. Polecam szczególnie  dla przepisów i filozofii.
FODMAP to tylko jedna ze składowych, wpływająca na stan zdrowia, wygląd i samopoczucie.
#JESTEŚTYMCOJESZ, #SPORTTOPOWAŻNASPRAWA.

 

Podaj ten wpis światu

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email