ZIEMNIAK NIE BURAK!

Nie jemy ziemniaków. No fakt, nie jemy bo się nam kojarzą z kluchami, z kluskowatością i z otyłością, tak generalnie. A ja lubię i ziemniaki i czekoladę, z tym, że powinniśmy zacząć się zastanawiać nad tym co i jak przyrządzamy bo:

  1. Ziemniak/batat pieczony w mundurku w piekarniku to nie to samo co frytki.
  2. Czekolada o wysokiej zawartości kakao ma o niebo wyższe wartości niż mleczna z orzechami.

Jeżeli zgadzacie się z tym, co napisałam powyżej, to czytajcie dalej, a jak uważacie, że bredzę to idźcie zjeść bułkę z żółtym serem 😉

O tym, że jest niedoceniany, piszą dziś specjaliści na wielu forach internetowych o tematyce żywnościowej:

Teraz, gdy nowe ziemniaki pojawiały się na dobre na straganach warto zastanowić się czy są dobrym składnikiem naszej diety. Polacy zajmują 2 miejsce pod względem wielkości spożycia ziemniaków w Unii Europejskiej z wynikiem 121 kg ziemniaków na osobę. Warzywo to jest jednak bardzo niedoceniane. Średnio w ziemniaku znajdziemy 77{4775e6573a2fa6bc03a847c520e35e1b7734a9618670d83dc1e8cc9a85668f2d} wody, 18{4775e6573a2fa6bc03a847c520e35e1b7734a9618670d83dc1e8cc9a85668f2d} węglowodanów, 2{4775e6573a2fa6bc03a847c520e35e1b7734a9618670d83dc1e8cc9a85668f2d} białka, 1,5{4775e6573a2fa6bc03a847c520e35e1b7734a9618670d83dc1e8cc9a85668f2d} błonnika…”

Myślę, że trzeba Pana Ziemniaka przeprosić, bo bogactwo składników, które kryje pod swoją skórką daje nam wiele cennych mikroelementów i minerałów.

Wartości zaklęte w bulwie:

  • Składniki mineralne: magnez i potas.
    Wysoka zawartość potasu i niska sodu sprawia, że warzywo to jest szczególnie wskazane dla osób z nadciśnieniem. Magnez natomiast wzmacnia serce, dzięki czemu lepiej znosimy stres.
  • Białko
    Białko stanowi tylko 2{4775e6573a2fa6bc03a847c520e35e1b7734a9618670d83dc1e8cc9a85668f2d}, ale jest pełnowartościowe i łatwo przyswajalne. Zawartość białka w suchej masie ziemniaka jest podobna jak w zbożach, a w porównaniu z warzywami bulwiastymi jest bardzo wysoka.
  • Tłuszcz
    Ziemniaki same w sobie są beztłuszczowe, czyli wolne od nasyconych kwasów tłuszczowych. Nie zawierają również cholesterolu.
  • Błonnik
    Ziemniaki są doskonałym źródłem błonnika. Dwa średnie ziemniaki (130 g) dostarczają ok. 2 g włókna pokarmowego. Błonnik prze wszystkim pomaga w walce z zaparciami.
  • Witamina C
    Ilość tej witaminy w jednym dużym ziemniaku (ok. 13 mg) zaspokaja niemal połowę naszego dziennego zapotrzebowania.
  • Witaminy
    Ziemniaki zawierają witaminy: D, K, E, B1 (tiamina), B3 (niacyna), B6 (pirydoksyna), kwas foliowy, kwas pantotenowy i ryboflawinę.
  • Żelazo
    Zawartość żelaza jest dość duża, a dodatkowo wysoka zawartość witaminy C ułatwia jego wchłanianie.

Tuczą frytki, a sama bulwa?

Wbrew rozpowszechnionej opinii ziemniaki nie tuczą. O kaloryczności decyduje dodawany do nich tłuszcz, sosy i sposób przyrządzenia. Ziemniaki na pewno nie są tuczące, gdyż 100 g zawiera około 70 kcal, w takiej samej ilości ryżu ok. 140 kcal, a makaronu ok. 130 kcal. Natomiast taka sama ilość frytek zawiera już ok. 350 kalorii, a chipsów aż 600.

Same ziemniaki są lekkostrawne, zasadotwórcze, niskokaloryczne, a zawarte w nich związki łatwo przyswajane przez organizm.

Nie ma zatem potrzeby unikania dań zawierających ziemniaki nawet podczas odchudzania się. Wprost przeciwnie, jedzone bez tłuszczu i tłustych dodatków mogą być sprzymierzeńcem w walce o piękną sylwetkę.

Jak przyrządzać?

Najzdrowsze jest pieczenie ziemniaków w łupinkach np. w foli aluminiowej, wówczas nie stracą prawie nic ze swojej wartości.
Dobrym sposobem jest też gotowanie na parze. W ten sposób straci się zaledwie 10-15{4775e6573a2fa6bc03a847c520e35e1b7734a9618670d83dc1e8cc9a85668f2d} cennych składników odżywczych.

Jeżeli już najbardziej odpowiada nam tradycyjne gotowanie, to najlepiej wkładać ziemniaki do osolonego wrzątku i gotować pod przykryciem ok. 20 min. Sól pomoże ograniczyć stratę witamin i minerałów.
Nie polecane jest natomiast smażenie. Podczas tego procesu ziemniaki absorbują spore ilości tłuszczu. Następują także znaczne straty składników mineralnych i witaminy C.

Materiał opracowałam podpierając się dyskusjami na forum sfd.pl.

 

Podaj ten wpis światu

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email